ورود

s_150_100_16777215_00_images_books_arton7161.jpg

روابط جنسی در عربستان پیش از اسلام به تعدد زوجات ، تکرار طلاق ، وصلت های آزاد ، مقاربت اشتراکی ، برده داری و هم بستر شدن با کنیزکان گسترده می شد . سوگند ، نفرین ، غرامت ، تعیین حکم دیه برای تخفیف در نزاع های خونین و پایان دادن جنگ بین دو قبیله هم از دیگر مشخصه های این جامعه بدوی بود . جامعه ای که ارتباطش با دنیای خارج از طریق عراق ساسانی و سوریه بیزانسی برقرار می شد آنهم از طریق بازرگانی و تجارت .
در کتاب " درآمدی بر فقه اسلامی " نوشته "یوزف شاخت" که توسط انتشارات" گام نو" منتشر شده ، به خوبی می توان سیر تحول نظام حقوقی و فقهی اسلام را مشاهده کرد . نویسنده در ابتدا با ارائه تحلیلی از وضعیت جامعه اعراب مکه و مدنی و نظام بسیار ابتدایی حقوقی آنها به عصر پیامبر می رسد :" تشریع محمد (ص) ، بدعتی بود در عربستان . انگیزه کمی برای تغییر حقوق رایج داشت . هدفش این بود که به انسان ها بیاموزد چگونه رفتار کنند ، چه چیزی را انجام دهند و از چه چیز پرهیز کنند ."
با خواندن این کتاب روش اصلاحگری دینی پیامبر اسلام به خوبی در مقابل چشم خواننده قرار می گیرد . در واقع اسلام با پذیرش واژه های حقوقی جامعه اعراب آن روز ، بسیار ماهرانه معانی و روش استفاده کردن از آنها را دگر گون کرد . برای همین در قرآن رد این سنت اعراب را می توان به خوبی مشاهده کرد .
"وقتی قران بارها نسبت به چگونگی رفتار با زنان و کودکان ، طفل یتیم ، خویشاوندان و وابستگان و بردگان ، تاکید می کند ، برای قوام بخشیدن به خانواده که در آن زمان به شدت آسیب پذیر شده بود، است. عمده مجازاتی هم که قران برای متخلفان تعیین می کند، اخلاقی اند. برای همین شراب خواری، بازی قمار و ربا بدون تعیین کیفر، تحریم شده اند و اینطور بیان شده که جزای آنها در جهنم خواهد بود."
بر اساس عقیده" یوزف شاخت " علل عمده تشریع قرآنی در این موارد در وهله نخست نارضایتی از اوضاع حاکم، تمایل به اصلاح وضع زنان، ایتام و ضعفا به طور کلی، محدود کردن بی بندو باری جنسی و تحکیم پیوند زناشویی بود.
اما در زمان خلفای بعد از پیامبر که همچنان کارهای اجرایی و قانون گذاری در اختیار آنها بود، تغییراتی در این حقوق بوجود آمد. خلیفه اول پا را از دستوراتی که در قران با مجازات شلاق تشریع شده، فراتر نهاد. به نظر نویسنده این کتاب گنجاندن سنگسار به عنوان کیفر روابط نامشروع جنسی که در قران بیان نشده و آشکارا از شریعت یهود گرفته شده، به همین دوره بر می گردد.
این کتاب چگونگی شکل گیری فقه سنی و شیعه را به خوبی تشریح می کند. جالبترین نکته این کتاب این است که تمام اصطلاحات حقوقی مشکل را به خوبی و روانی توضیح داده که این را می توان یکی از مزیت های ترجمه ان به قلم "یاسر میردامادی" دانست.

FacebookMySpaceTwitterDiggDeliciousStumbleuponGoogle BookmarksRedditNewsvineTechnoratiLinkedinMixxRSS FeedPinterest